Vanliga frågor om medlemskap

Här hittar du vanliga frågor om medlemskap, vem som kan bli medlem, vad det kostar och mycket annat

hero

Vanliga frågor om medlemskap

  • Förutsättningen för att få ett medlemskap beviljat är att du arbetar inom Elektrikernas a-kassas verksamhetsområde eller att du arbetade inom vårt verksamhetsområde när du senast arbetade.

    Vårt verksamhetsområde är begränsat till i Sverige, inom elteknikbranschen, sysselsatta arbetstagare såsom starkströms-, svagströms-, hiss-, service-, data-, elektronik-, larm- och energibranschen.

    Vill du ansöka om medlemskap?

  • Du kan bara vara medlem i en a-kassa åt gången. Om du är medlem i en annan a-kassa och vill söka medlemskap hos oss hjälper vi dig att gå ur din nuvarande kassa. Fyll bara i på din ansökan att du vill att vi ska göra det.

    Du kan tidigast beviljas inträde den första dagen i den månad vi fått din ansökan.

  • Det kostar för närvarande 140 kronor per månad att vara medlem i Elektrikernas a-kassa.

  • Antingen kan du få avgiftsfakturor från oss eller så väljer du den allra smidigaste vägen: autogiro. Då dras pengarna från ditt konto varje månad och du behöver inte riskera att missa betalningarna och därmed riskera att förlora ditt medlemskap. Du anmäler autogiro via din internetbank eller på Mitt medlemskap.

    Du kan även välja att betala dina avgifter via e-faktura. Sådan anmälan gör du direkt i din internetbank.

  • Logga in på Mitt medlemskap och klicka på Medlemstid. Där kan du avsluta medlemskapet.

    Tänk på att du tidigast kan gå ur a-kassan från och med den dag vi tar emot din skriftliga begäran om utträde.     

  • Du kan tidigast gå ur a-kassan från och med den dag din skriftliga begäran om utträde kom in till oss.

    Utträde ur en a-kassa kan aldrig ske retroaktivt.

  • Medlemskapet avslutas automatiskt månadsskiftet innan du fyller 66 år. Vill du ur a-kassan tidigare behöver du själv skicka in en begäran om det. Logga in på Mitt medlemskap och klicka på Medlemstid. Där kan du avsluta medlemskapet.

  • Den som byter bransch bör även byta a-kassa, men det är inte tvingande.

    Om du tillfälligt arbetar inom en annan bransch så behöver du inte byta a-kassa.

  • Om du inte har varit medlem i en a-kassa i minst tolv månader kan du få ersättning enligt grundförsäkringen.

    Ersättning från grundförsäkringen, grundbeloppet, betalas ut till dig som uppfyller ett arbetsvillkor, men inte ett medlemsvillkor.

  • I de allra flesta fall rekommenderar vi att du kvarstår som medlem, men det är såklart upp till dig själv att avgöra vad du tror är bäst för dig.

    En fördel med att kvarstå som medlem är att du får tillgodoräkna dig alla medlemskapsmånader för tiden som du är student. En annan fördel gäller för dig som redan har en ersättningsperiod eftersom du då i vissa fall kan återknyta till den påbörjade perioden efter avslutade studier om du åter blir arbetslös.

  • Om du arbetar i annat EU- eller EES-land, t.ex. Danmark eller Norge, ska du vara försäkrad mot arbetslöshet i det landet. Du bör dock inte gå ur Elektrikernas a-kassa förrän du är försäkrad mot arbetslöshet i det land du arbetar i.  

    Det är upp till dig om du vill stå kvar som medlem i Elektrikernas a-kassa under tiden du arbetar utomlands. Kontakta oss så kan vi ge dig råd om hur just du bör göra.

  • Nej, det räcker att du själv intygar på ansökan att du arbetar inom vårt verksamhetsområde.

  • Nej, det behöver du inte. Vi hämtar uppgifter om ditt tidigare medlemskap elektroniskt. Om elektronisk informationsöverföring av någon anledning inte är möjlig, kontaktar vi dig och ber dig skicka in ett "intyg om medlemskap" från din tidigare a-kassa.

  • Ja, som solcellsmontör är du välkommen som medlem hos oss.

  • Vi skickar brev och fakturor via den digitala brevlådan Kivra. Om du inte vill att post från oss skickas dit kan du ändra det själv som inloggad i Kivra. Gå till meny/inställningar/avsändare. För mer information se kivra.se eller ring deras support på 0770-457 000.

Glödlampa

Fick du inte svar på din fråga angående ditt medlemskap?

Mitt medlemskap

Hittar du inte svaren på dina frågor angående ditt medlemskap så kan du alltid logga in på Mitt medlemskap och ställa din fråga där så besvarar vi det så fort vi kan.


Logga in på Mitt Medlemskap

Du kan även ringa till oss om du har frågor 

 

Telefontid: Måndag till onsdag 13.00 - 15.00,

fredag 09.00 - 11.00.

 

Telefonnummer: 0771-469 100